
Los estudiantes en una escuela Māori-medium school fueron probados en su comprensión de su conocimiento tradicional. Para proporcionar una perspectiva maorí, este documento se basa en entrevistas con los ancianos y los datos históricos para examinar términos de orientación espacial maoríes y los marcos espaciales de las referencias que se derivan de estos. Orientación espacial es un ejemplo del contenido de los planes de estudio de matemáticas que se basa en perspectivas matemáticas occidentales. Muchas prácticas etnomatemáticas originales ya no son de uso general en la comunidad indígena y las prácticas valoradas por la mayoría de Europa siguen siendo la norma en los programas escolares exigidos por el estado. Sin embargo, la reintroducción de los conocimientos culturales en áreas como las matemáticas no ha igualado los esfuerzos de revitalización del idioma. En respuesta a la peligrosa situación de la lengua, las comunidades maoríes crearon sus propias escuelas, en un principio fuera del sistema estatal, para apoyar la revitalización de la lengua y la cultura. Como consecuencia de la gama de políticas asimilacionistas, para la década de 1970, el idioma maorí fue considerado en peligro de extinción. Las practicas matemáticas maoríes fueron excluidas de la escolarización en Aotearoa / Nueva Zelanda durante más de 150 años, como resultado de las políticas explícitas que impiden el uso de la lengua y cultura indígena. Keywords: Māori-medium schooling, Spatial orientation, Spatial frames of reference, Wind directions, Landmark orientation. The outcomes of these learning activities showed some increased understandings about Māori spatial orientation concepts.
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As a consequence, a series of learning activities based on Māori spatial orientation concepts were developed and trialled. Students in a Māori-medium school were tested on their understanding of this traditional knowledge. To provide a Māori perspective, this paper draws on interviews with elders and historical data to examine Māori spatial orientation terms and the spatial frames of references that they are derived from. Spatial orientation is an example of the mathematics curricula content that is based on Western mathematical perspectives. Many original ethnomathematical practices are no longer in general use in the Indigenous community and the practices valued by the European majority remain the norm in the state-mandated school curricula. However, the reintroduction of the cultural knowledge in areas such as mathematics has not matched language revitalisation efforts. In response to the perilous state of the language, Māori communities set up their own schools, initially outside of the state system, to support the revitalisation of the language and culture. As a consequence of the range of assimilationist policies, by the 1970s, the Māori language was considered endangered.


Māori mathematical practices were excluded from schooling in Aotearoa/New Zealand for over 150 years as a result of explicit policies precluding the use of the Indigenous language and culture.
